İSO’nun Gerçekleştirdiği Endonezya Ülke Günü’ne Sanayicilerden Yoğun İlgi

  • Etkinlikler
endonezya-ulke-gunleri-02

İstanbul Sanayi Odası (İSO), Endonezya ve Türkiye arasındaki ekonomik işbirliği ve yatırım imkanlarını ele almak amacıyla Endonezya Ülke Günü etkinliği düzenledi. “Asya’nın Parlayan Yıldızı Endonezya” başlığı ile Odakule’de İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan’ın ev sahipliğinde gerçekleşen etkinliğe çok sayıda Türk ve Endonezyalı sanayici ve iş insanı katıldı. Etkinlikte yapılan konuşmalar ve sunumlar ile Türk iş insanları Endonezya’daki yatırım imkanları hakkında ayrıntılı bilgi sahibi oldu.

Açılışta konuşan İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, 18.000’den fazla üyesi ile Türkiye’nin en köklü ve güçlü odası İstanbul Sanayi Odası ile Endonezya Büyükelçiliği’nin bugün burada el ele vermiş olmasından büyük bir sinerjinin doğacağını söyledi. Türkiye’nin 28,5 yaş ortalamasıyla Avrupa’daki en genç nüfusa sahip olduğunu belirten Bahçıvan, bu genç nüfusun aynı zamanda Türkiye’yi birçok kurumsal firma için cazip bir yatırım bölgesi haline getiren iç tüketimin de önemli bir göstergesi olduğunu kaydetti.


İSO Başkanı Erdal Bahçıvan

Türkiye’nin coğrafi konumunun Asya ve Avrupa arasında önemli bir geçiş noktası olması itibariyle ticari ve ekonomik açıdan fırsatlar sunduğunu belirten Bahçıvan bu açıdan Türkiye’nin, Avrupa’ya adım atmak isteyen Endonezya firmaları için de bir köprü oluşturacağını söyledi.

Bahçıvan şöyle devam etti:

“Ülkelerimiz arasındaki ticari fırsatları bugüne kadar maalesef yeterince değerlendiremedik. Endonezya ve Türkiye’nin ekonomik ilişkilerine baktığımızda, rakamlar da bunu doğruluyor: İki ülke arasında 2015 yılında 1.8 milyar dolar olarak gerçekleşen ticaret, aslında gerçek potansiyelin oldukça altındadır. Ticaret hacmimizin arzu ettiğimiz seviyenin altında kalmasının en önemli nedeni, iki ülke arasındaki coğrafi uzaklıktır. Oysa küreselleşen dünyada, ilerleyen iletişim ve ulaşım teknolojisi sayesinde mesafelerin önemi kalmamış, uzaklar yakın olmuştur. O halde iki ülke arasında ulaşım ve iletişim imkânlarını daha da geliştirerek, bu iki kardeş ülkeyi birbirlerine yaklaştırmalıyız. İşte bugün burada düşünce ve duygularımızı birbirine yakınlaştıracak olan bu toplantımızın bu yönde atılmış önemli bir adım olduğunu da özellikle sizlerle paylaşmak istiyorum. Türkiye’nin Endonezya’ya ekonomik açıdan sunacakları kadar, hiç kuşkusuz Endonezya’nın da Türkiye’ye sunacağı ekonomik fırsatlar var.”

Bahçıvan, yüksek ekonomik potansiyeliyle Güney Doğu Asya’nın parlayan yıldızı olarak anılan Endonezya’nın Türkiye sanayisi ve ekonomisi adına önemle değerlendirilmesi gereken bir ülke olduğunun altını çizdi. D-8 ve G20 ülkeleri arasında Türkiye ile birlikte yer alan Endonezya’nın, 250 milyon nüfusuyla dünyanın en kalabalık dördüncü ülkesi ve en büyük 20 ekonomiden biri olduğuna dikkat çeken Bahçıvan, zengin doğal kaynakları ve son 25 yılda gösterdiği büyüme performansı ile Endonezya’nın küresel kriz sürecinde bölgesindeki en istikrarlı ülke olarak dikkat çektiğini vurguladı.


Endonezya Ankara Büyükelçisi
Wardana

Gayrisafi yurtiçi hasılasının yaklaşık yarısı sanayi üretiminden oluşan Endonezya’nın aynı zamanda güçlü bir sanayi ülkesi olduğuna dikkat çeken Bahçıvan, Endonezya’nın sanayi alanındaki başarısının teknolojiyi sanayinin odağına koymasından ileri geldiğini söyledi. Günümüzde zorlu küresel rekabet koşullarında sanayisini yüksek katma değerli üretim ve yüksek teknolojili bir yapıya kavuşturan ülkelerin kazandığını kaydeden Bahçıvan, Türkiye olarak kendilerinin de sanayide katma değer ve teknolojinin başrolde olması gerektiğine inanan bir yaklaşıma sahip olduklarını dile getirdi. Bu ortak yaklaşımın iki ülke arasında teknoloji alanında yeni işbirliklerinin önünü açması gerektiğini belirten Bahçıvan, İstanbul Sanayi Odası olarak bu konuda ellerinden gelen her şeyi yapmaya hazır olduklarını söyledi.


Endonezya Ticaret
Müşaviri Okan Öztürk (2010-2014)

Bahçıvan, iki ülkenin iş insanlarının katkılarıyla karşılıklı ticaret ve işbirliğimizin gelişerek daha yüksek düzeylere ulaşmasını amaçladıklarını dile getirdi. Bunun için bürokratik engellerin aşılması ve ticaretin önünün açılması gerektiği inancında olduklarını ifade eden Bahçıvan, karşılıklı ticaretin önünde engel teşkil eden hususların, yetkili makamlarca ivedilikle çözüme kavuşturulmasının büyük önem taşıdığını belirtti.

Bahçıvan, “Dünyamız, siyasal ve ekonomik açılardan huzursuzluklarla dolu bir süreçten geçiyor. Ülkeler ve toplumlar arasında dostluk ve barışa giden yolda ekonomik ilişkiler çok önemli bir role sahip. Bu açıdan da bugün burada sergilediğimiz birlikteliği çok önemsediğim gibi çok da anlamlı buluyorum. Karşılıklı çabalarımızla ekonomik değer yaratmak, toplumlarımız arasında barış ve dostluğu geliştirmek, sadece biz sanayiciler için değil, ülkelerimiz için de büyük bir kazanım olacaktır. Ülkelerimiz arasındaki ticari ve ekonomik işbirliklerinin artırılması amacıyla ortak faaliyetler geliştirmeye her zaman açık olduğumuzu özellikle belirtmek isterim. Bugünkü toplantımızın bu tür verimli işbirlikleri kurmak için de bir vesile olmasını ümit ediyorum” diyerek sözlerini tamamladı.


Endonezya İstanbul Ekonomik
İlişkilerden Sorumlu Müsteşar
Elçi Toary Worang

Endonezya’nın Ankara Büyükelçisi Wardana ise her ne kadar iki ülkenin potansiyelini yansıtmasa da iki ülke arasındaki ticaretin büyümesinden memnun olduğunu söyledi. İki ülke arasındaki iş imkanlarını artırmak için kendilerinin iş insanlarını cesaretlendirmesi gerektiğine değinen Wardana, etkinliğin bu amaca hizmet edeceğini dile getirdi. Endonezya’nın büyük potansiyele sahip olduğunu belirten Wardana, ülkenin istikrarlı büyümesinin, siyasi istikrarın, yüksek sayıda genç nüfusun, büyüyen orta sınıfın ve zengin doğal kaynakların bunda payı olduğunu ifade etti.


Endonezya Ankara Ekonomik
İlişkilerden Sorumlu Müsteşar
Elçi Fahmi Aris Innayah

Wardana, Türkiye ve Endonezya arasındaki ticaret hacminin 2015 yılında 1.85 milyar dolara ulaştığını, iki ülke liderlerinin ise 2010 yılında 10 milyar doları hedef koyduğunu kaydetti. Bu hedefe ulaşmak için ortak çalışmaları gerektiğine değinen Wardana, Endonezya ürünlerine Türk iş insanlarının dikkatini çekmeye çalıştıklarını ayrıca Türk ürünlerini Endonezya pazarlarında görmek istediklerini ifade etti. Endonezya hükümetinin yabancı yatırım ortamını iyileştirmek için büyük çaba sarf ettiğini dile getiren Wardana, “Hizmette Tek Durak Merkezi” ile yabancı yatırımcılara çok hızlı belge ve lisans sağladıklarını vurguladı. Endonezya hükümetinin 2015-2019 Yatırım Strateji Planı’nı hayata geçirdiğini kaydeden Wardana, planın bazı sektörleri önceliklendirdiğini, Türk firmalarının da enerji ve savunma sektörlerinde yatırım fırsatı bulabileceğini söyledi.


MEF Üniversitesi Siyaset Bilimi ve
Uluslararası Bölüm Başkanı
Prof. Dr. Mustafa Kibaroğlu

Turizm alanında da işbirliği yapılabileceğini ifade eden Wardana, dünyanın en çok sayıda takımadasına sahip ülkesi olduklarını ve doğa, sanat ve kültür açısından zengin olduklarını dile getirdi. Başta Bali olmak üzere pek çok turizm bölgelerine sahip olduğuna dikkat çeken Wardana, İstanbul ve Cakarta arasında her gün uçak seferleri olmasının turizm ilişkilerini geliştirdiğini kaydetti.

Daha sonra “Endonezya Pazarında İşbirliği ve Yatırım Olanakları” başlıklı panele geçildi. Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel Müdürlüğü, 2010-2014 Endonezya Ticaret Müşaviri olan Okan Öztürk, Türkiye ve Endonezya arasındaki ekonomik durumu ve yatırım imkanlarını içeren bir sunum yaptı. Öztürk, Türkiye’nin Endonezya’ya 200 milyon dolar, Endonezya’nın ise Türkiye’ye 1.6 milyar dolar ihracat yaptığını belirtti. Endonezya’ya yatırım yapılması halinde ASEAN (Güneydoğu Asya Uluslar Birliği), Japonya, Çin ve G. Kore’ye basamak olarak kullanılabileceğine dikkat çeken Öztürk, ülkedeki doğal kaynakların da Türk firmaları tarafından değerlendirilebileceğine işaret etti. Endonezya İstanbul Ekonomik İlişkilerden Sorumlu Müsteşar Elçi Toary Worang ve Endonezya Ankara Ekonomik İlişkilerden Sorumlu Müsteşar Elçi Fahmi Aris Innayah da Endonezya’daki yatırım fırsatlarını anlatan birer sunum yaptı.


LC Waikiki Uluslararası
Geliştirme Direktörü
Gamze Aydost

Ardından MEF Üniversitesi Siyaset Bilimi ve Uluslararası Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mustafa Kibaroğlu moderatörlüğünde “Türk Firmaların Endonezya Pazarında Karşılaştığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri” paneli yapıldı. Panelde konuşan LC Waikiki Uluslararası Geliştirme Direktörü Gamze Aydost, Türkiye dışında 28 ülkede 200’ün üzerinde mağazaları olduğunu söyledi. Endonezya pazarına ise bu yıl Cakarta’da açacakları iki mağaza ile gireceklerini belirten Aydost, Endonezya üzerinden bölge ülkelerine ulaşmayı hedeflediklerini kaydetti.


Hitay Holding AŞ Yönetim Kurulu
Başkanı Emin Hitay

Hitay Holding AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Emin Hitay da ilk kez 2006 yılında gittiği Endonezya’da 2008-2013 arasında İstanbul Fahri Konsolosluğu yaptığını, o tarihten bugüne kadar ise Antalya Fahri Konsolosu görevinde olduğunu söyledi. Hitay, 2011 yılında jeotermal alanda yatırım yaptıklarını kaydederek bu sektörde Endonezya’nın çok önemli fırsatlar sunduğunun altını çizdi.


Kordsa Global Endüstriyel İplik ve
Kord Bezi San. ve Tic. AŞ
Genel Müdür Yardımcısı Ali Çalışkan

Kordsa Global Endüstriyel İplik ve Kord Bezi San. ve Tic. AŞ Genel Müdür Yardımcısı Ali Çalışkan da Endonezya’da yaptıkları yatırımlar hakkında dinleyicileri bilgilendirdi. Kordsa’nın global bir oyuncu olduğunu ve her bölgede müşteriye yakın olmak ilkesiyle hareket ettiklerini belirten Çalışkan, 2010-2013 arasında Endonezya’da satın aldıkları yerel firmanın genel müdürü olarak görev yaptığını dile getirdi.

Soru-cevap bölümünde katılımcılar panelistlere yatırım ve işbirliği fırsatları hakkında soru sorma imkanı yakaladılar.