Perakendecilere Seslenen Bahçıvan: "Global Markalar İçin Birlikte Yürümeliyiz"

  • Etkinlikler
gida-perakendeciler-kongresi-02

Gıda Perakendecileri Derneği’nin (GDP) “Değişen Müşteri” temasıyla bu yıl üçüncüsünü düzenlediği “Ortak Gelişim Kongresi” sanayici, tedarikçi ve perakendeci olmak üzere sektörün tüm paydaşlarını bir araya getirdi. GPD Başkanı Nihat Özdemir’in ev sahipliğinde gerçekleştirilen Kongrenin açılış konuşmasını İstanbul Sanayi Odası (İSO) Başkanı Erdal Bahçıvan yaptı.

3. Ortak Gelişim Tüketici Odaklı Tedarikçi ve Perakendeci Verimliliği Kongresi, alanında söz sahibi isimlerin bilgi ve deneyimlerini aktardığı panel ve konuşmalarla yapıldı. Kongrenin açılış konuşması için kürsüye çıkan İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan, ülkemizin kalkınması ve toplumsal refahın olmazsa olmaz şartlarından biri olan ekonomik büyümenin ancak ekonominin bütün aktörleri birlikte çalışırsa bir anlam ifade edeceğini söyleyerek sözlerine başladı. Son kullanıcı tüketici ile üretici arasındaki zincirin tamamlayıcısı, ekonominin en büyük barometrelerinden birisi olan perakendecilik sektörünün bu anlamda her zaman olduğu gibi bugün de çok önemli bir role sahip olduğuna vurgu yapan Bahçıvan, “Perakende sektörü tüketici ile kurduğu ilişki neticesinde onları en iyi okuyabilen sektör. Tüketicinin davranış ve düşüncesini iyi analiz eden sektör, ülke menfaatleri için bu bilgi kaynağını üreticilerle paylaşabilmelidir. Bu iletişim sağlanırsa yani tüketici doğru okunursa; doğru yatırım, doğru ürünü üretme ve hatta inovatif çözümleri birlikte oluşturma anlamında da oldukça büyük mesafe kaydedebiliriz. Sanayici ile perakendeci ekonomin çok önemli iki paydaşı olarak her zaman birbirlerine destek vererek, ortak faydalarını koruyarak birlikte hareket etmenin gayreti içinde olmalıdır. Üreticiler ile perakende sektörü arasındaki bağın karşılıklı diyalog ve bilgi paylaşımı ile iyice sağlamlaştırılmasından herkes kazançlı çıkacaktır.”

Perakende sektörünün en önemli bileşeninin gıda olduğunu belirten Bahçıvan, insan için vazgeçilmez en temel ihtiyaç olan gıdanın toplum sağlığı ve gelişimi açısından büyük önem taşıdığını söyledi. İnsan hayatının vazgeçilmezi olan beslenme nedeniyle perakendecilik sektöründe gıdanın belirleyici bir rolü bulunduğunu ifade eden Bahçıvan sözlerini şöyle sürdürdü: “Güvenli gıdayı sağlamak ise elbette sadece sanayide başlayıp, sanayide bitmiyor. Gıda sanayii; ham maddesini tarım sektöründen alıp tüketiciye sunarken, tarladan sofraya, çiftçiden perakendeciye kadar tüm tedarik zinciri gıda güvenliğini sağlamaktan sorumlu.  Perakende ticarette önemli bir yer tutan hızlı tüketim mallarının üreticiden perakende noktasına ulaştırılmasında belli şartların sağlanması önem taşımaktadır. Çabuk bozulabilen gıda ve taze tarımsal ürünlerin üretimi, paketlenmesi, sevkiyatı, depolanması ve sergilenmesi aşamaları belirli şartlar altında yapılmalıdır. Tarladan sofraya dek, üretim, saklama, paketleme, dağıtım gibi tüm aşamaların izlenebilirliği de bu noktada esastır. Yani güvenilir gıda üretim ve tüketimi; üretim aşamasından, tüketiciye sunum ve tüketicinin gıdayı kullanmasına kadar giden tüm zincirin kontrol altına alınmasını gerektirmektedir. Gıdanın güvenilirliği ancak gıda zinciri boyunca iyi bir iletişim kurarak, kamunun desteği ve kontrolü ile temin edilebilir.”


GDP Başkanı Nihat Özdemir

Firmaların acımasız küresel rekabet ortamında var olabilmek için “güvenilir markalar” imajını yaratması ve bunu koruması, kendini AB pazarında kabul ettirmesi gerektiğinin altını çizen Bahçıvan “Bu markaların küresel piyasalarda yer edinebilmesi için yapılması gereken şudur: Üretici ile perakendeci olarak el ele vererek, Türkiye’nin global markalarını yaratma fırsatını en iyi şekilde değerlendirmek amacıyla bu yolda birlikte yürümeliyiz” dedi.

Konuşmasında gıda sanayi şirketlerinin en fazla finansman yükü çeken şirketler olduğuna vurgu yapan Bahçıvan şunları söyledi: “Ham maddesini peşin para ile alan, genelde raf ömrü ve depolama süreleri kısıtlı ürünler üreten gıda sanayicisi, faaliyetlerini sürdürebilmek için ürettiği ürünlerin bedelini zamanında almak zorundadır. Zamanında ürünlerinin bedelini alamayan sanayici, üretimini sürdürmek için dış finansmana ihtiyaç duymakta, bu ise karlılığını, üretiminin geliştirilmesi ve artırılmasını olumsuz etkileyen bir unsur olmaktadır.  Bu olumsuzluğun önüne geçmek için ödemelerde optimum vadeyi bulma konusunda tüm aktörlerin daha hassas ve anlayışlı davranmaları çok önemlidir.”

Tüm Türkiye’den 800’ü aşkın perakendeci, üretici ve tedarikçiyi bir araya getiren organizasyonun açılış konuşmasını yapan GDP Başkanı Nihat Özdemir, müşteriyi iyi anlamanın verimlilik yoluyla atılan en önemli adım olduğu mesajını verdi.  

Çeşitli konulardaki oturumlarla devam eden Kongre’de "Sektör Çalışanları ile Röportajlar" ve "Tanışma Maratonu" etkinlikleri de ilgi çekti.