Diğer Haberler
MEB ve Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü Tarafından, Düzenlenen Türkiye Yüzyılı Mesleki Ve Teknik Eğitim Zirvesi Başladı
- 01.12.2025
- Diğer Haberler
Millî Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından, mesleki eğitimin Türkiye Yüzyılı vizyonuna uygun şekilde güçlendirilmesi amacıyla Türkiye Yüzyılı Mesleki ve Teknik Eğitim Zirvesi etkinliği gerçekleştirildi. T.C. Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin’in katılımıyla gerçekleşen zirvenin açılış törenine T.C. İstanbul Valisi Davut Gül de katıldı.
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan’ın da katıldığı zirveye Ankara Sanayi Odası (ASO) Yönetim Kurulu Başkanı Seyit Ardıç, Ankara Ticaret Odası (ATO) Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Baran, Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Burhan Özdemir ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Gültepe de yer aldı.

1–3 Aralık 2025 tarihlerinde İstanbul’da üç gün sürecek olan “Türkiye Yüzyılı Mesleki ve Teknik Eğitim Zirvesi”nde ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi amacıyla mesleki ve teknik ortaöğretim programlarının güncellenmesi kapsamında; eğitimle ilgili üst politika belgeleri, ulusal ve uluslararası standartlar, gelişen ve değişen teknolojiler, iş piyasası beklentileri doğrultusunda paydaşların görüş ve önerilerinin alınması hedefleniyor. Zirvede bakanlık ve kamu kurumlarının yöneticileri, ile mesleki eğitime katkı sunan çok sayıda paydaş da bulunacak.

Zirvenin açılışında konuşan Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, şunları söyledi:
“Türkiye’nin mesleki ve teknik eğitim anlamında şimdiye kadar yapılmış en kapsamlı toplantılarından bir tanesinde birlikteyiz. Bu bir arada bulunmamız; eğitim sistemimizin üretim hayatıyla ilişkisini güçlendirme, ihtiyaç duyulan insan kaynağını doğru bir stratejiyle yetiştirme iradesinin somut bir göstergesidir. Eğitim camiası ile sektör temsilcileri arasında güçlü ve sürdürülebilir bir iş birliği zemini oluşturmak için hiçbir eleştiriyi, hiçbir endişeyi göz ardı etmeden kararlılıkla yolumuza devam ediyoruz. Bu toplantının da bu anlamda bize çok önemli geri dönüşler sağlayacağına inanıyorum.
Tam bu noktada “Meslek 5.0”ın yalnızca birkaç teknolojik düzenleme ya da dijital modülle sınırlı bir model olmadığının altını çizmek isterim. Bu model; sanayinin dönüşümünü, iş gücü talebini, üretim süreçlerindeki otomasyon seviyesini, yapay zekâ tabanlı karar mekanizmalarını ve insan becerilerinin yeni konumunu birlikte okuyan bütüncül bir çerçeve olarak planlanmıştır. Artık mesele gençlere bir meslek öğretmenin çok ötesine geçmiştir. Amacımız; öğrencilerimizin makinelerle birlikte çalışabilen, veriyi okuyabilen, süreçleri analiz edebilen ve teknoloji karşısında ezilmeyen bir mesleki kimlik geliştirmesini sağlamaktır.”

İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan da zirvenin açılışında yaptığı konuşmada şu ifadeleri kullandı:
“Mesleki Eğitimin ihtiyacına çözüm sunmak amacıyla, Milli Eğitim Bakanlığımız ile 2019 yılında imzaladığımız Mesleki Eğitim İşbirliği Protokolü çerçevesinde, İSO MEİP’i başarıyla uygulamaktayız. İSO MEİP; 44 meslek lisesinde yaklaşık 150 protokol yürütme kurulu temsilcisi sanayici ile Türkiye’ye işbirliği bağlamında örnek olarak gösterilecek şekilde faaliyetlerini sürdürmektedir. Kapsamlı ve yenilikçi bir model olan İSO MEİP’i; meslek liselerine nitelikli öğrencileri çekmek, bu öğrencilerin sanayide istihdam odaklı, aranan eleman olarak yetişmesini sağlamak, öğrencilerin meslekleriyle erkenden tanışmalarına imkan sunmak ve mezunların kendi alanlarında istihdam edilmesine destek olmak hedefleriyle hayata geçirdik.
Öğrenme sürecini yalnızca bilişsel bilgi kazandırmakla kalmayıp bilgi, beceri, değer ve eylem boyutlarını bütüncül biçimde ele alan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ni çok anlamlı buluyoruz. Model, öğrencilerin edindikleri bilgileri gerçek yaşamla ilişkilendirmelerini, uygulamaya dönüştürmelerini ve disiplinler arasında anlamlı bağlantılar kurmalarını amaçlamaktadır. Bu yönüyle model, öğrenmenin uygulama, deneyim ve problem çözme yoluyla gerçekleştiği mesleki ve teknik eğitim yaklaşımıyla da doğal bir uyum göstermektedir.”

Yapılan açılış konuşmalarının ardından zirvede mesleki ve teknik eğitimde dönüşümü hızlandıracak başlıkları konu alan gün boyu panellerle devam etti. Çerçeve öğretim programlarının güncellenmesi, 21. yüzyıl becerileri ile yeşil ve dijital dönüşüm odaklı sektör taleplerinin değerlendirilmesi, mevcut alan/dal yapılarının geliştirilmesi ve yeni meslek alanlarının belirlenmesi zirvenin ana gündem maddeleri arasında yer alıyor. Ayrıca Ahilik kültürü ve meslek etiğinin programlara yansıtılması, mesleki eğitimde kalite artırımı ve istihdam odaklı iyileştirmeler konusunda görüş ve öneriler alınacak.
Türkiye Yüzyılı Mesleki Ve Teknik Eğitim Zirvesi’nde şu konular ele alınacak:
1. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında görüşülen alanlara ilişkin çerçeve öğretim programlarının değerlendirilerek iş piyasasının beklenti ve ihtiyaçlarına yönelik görüş ve önerilerinin alınması,
2. İş piyasasının ihtiyaç duyduğu 21. yüzyıl becerileri, yeşil ve dijital beceriler ile girişimciliğe yönelik görüş ve önerilerin alınması,
3. Mevcut alan/dalların birleştirilmesi veya isim değişiklikleri ile ilgili görüş ve önerilerin alınması,
4. Geleceğin mesleklerine yönelik yeni alan/dallara ait taleplerin alınması,
5. Ahilik kültürünün öğretim programlarına yansıtılması ile ilgili görüş ve önerilerin alınması,
6. Mesleki ve teknik eğitimde uluslararası gelişimin takip edilmesi, kalite ve istihdamın artırılmasına yönelik görüş ve önerilerin alınması hedeflenmektedir.