İstanbul Sanayi Odası, Avustralya Ülke Günü Etkinliği Düzenledi

  • Diğer Haberler
avustralya-ulke-gunu-02

İstanbul Sanayi Odası (İSO), karşılıklı yatırım ve iş birliği fırsatlarını değerlendirmek amacıyla Avustralya Ülke Günü etkinliği düzenledi. İSO Yönetim Kurulu Üyesi Vehbi Canpolat’ın ev sahipliğinde video konferans olarak yapılan etkinlikte Avustralya’nın Ankara Büyükelçisi Marc Innes-Brown da yer aldı. Etkinlikte Avustralya ile iş ve yatırım imkanlarını değerlendirmek isteyen çok sayıda iş insanı ve sanayici katıldı.

Etkinliğin açılışında konuşan İSO Yönetim Kurulu Üyesi Vehbi Canpolat, Türkiye ile Avustralya arasındaki ilişkilerin, iki ulus arasındaki güçlü tarihi bağlara dayandığını söyledi. Bu bağlamda her yıl 25 Nisan tarihinde, Çanakkale’de Anzak Günü olarak anılan etkinliklerin Türk ve Avustralya halklarının katılımıyla gerçekleştirildiğini ve iki ulus arasındaki ilişkileri pekiştirdiğini belirten Canpolat, iki ülke arasında 2020 yılında yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir ticaret hacmi olduğunu dile getirdi. Canpolat, 726 milyon dolar ihracat yaparken Avustralya’dan yaklaşık 407 milyon dolarlık ithalat yaptıklarını ekledi. 

İki ülkenin 2002-2020 arası dönemdeki yatırım ilişkilerine bakıldığında, Türkiye’de 245 Avustralyalı firmanın 700 milyon dolarlık yatırımı olduğunu, Avustralya’da ise 30 milyon dolarlık Türk firmalarının yatırımları olduğunu hatırlatan Canpolat, bu verilerin, her iki ülkenin mevcut potansiyelinin oldukça altında olduğunu ve ülkelerimiz arasındaki güçlü ilişkilerin ekonomiye de yansıması gerektiğini ifade etti.

Son 28 yıl boyunca kesintisiz ekonomik büyüme sağlamış olan Avustralya’nın dünyanın 14. ve Asya’nın 5. büyük ekonomisi olduğunu dile getiren Canpolat, aynı zamanda Kasım 2020’de imzalanan ve kapsamı ile 2.2 milyarlık bir nüfusu ve toplamda 26 trilyon dolara ulaşan bir ekonomik büyüklüğü ifade eden “Bölgesel Kapsamlı Ekonomik Ortaklık” Anlaşmasının da bir üyesi olduğunun bilgisini verdi.

Canpolat, Türkiye’ye olan coğrafi uzaklığı ve göreceli olarak az bir nüfusa sahip olmasının olumsuz faktörler olarak değerlendirilse de gelişmiş ekonomisi ve yüksek hayat standardı ile 2020 yılında 203 milyar dolar tutarında ithalat gerçekleştiren Avustralya’nın pazarlarını çeşitlendirme hedefinde olan Türkiye için göz ardı edilemeyecek bir pazar olduğunu vurguladı. Canpolat, kişi başı 60 bin ABD dolarını aşan gelir düzeyinin yarattığı talep ve tüketim eğilimi ile ithalatının yaklaşık üçte ikisinin imalat sanayi ürünlerinden oluşmasının Avustralya pazarını cazip kılan faktörlerin başında geldiğini ekledi.

E-ticaretin son derece yaygın kullanıldığı ülkede, elektronik, makine, otomotiv yan sanayi, ev tekstili, hazır giyim, ayakkabı, inşaat malzemeleri ve gıda sektörlerinin Türkiye’nin ihracatçıları açısından potansiyel bir pazar oluşturduğunu söyleyen Canpolat, coğrafi uzaklığın günümüzde artık bir dezavantaj olmaktan çıktığı düşünülürse, sahip olduğu büyük alım gücü ve Asya-Pasifik bölgesindeki stratejik konumu nedeniyle büyük potansiyeli bulunan Avustralya pazarını, doğrudan hedefleyen stratejiler geliştirmede ve ikili ticari ilişkileri arttırmada, sanayicilere önemli sorumluluklar düştüğünü dile getirdi. 

Sonrasında Avustralya’nın Ankara Büyükelçisi Marc Innes-Brown etkinliğin açılışında bir konuşma yaptı. Konuşmasında iki ülke arasındaki karşılıklı fırsatların bilinmediğini belirten Innes-Brown, ekonomik ilişkilerin daha da geliştirilmesi için çaba sarf ettiklerini söyledi. İki ülke arasında coğrafi olarak uzaklık olduğuna değinen Innes-Brown, bunun yanında ticaret hacmini artırmak için de büyük potansiyel olduğunu kaydetti. Altyapı yatırımı, madenler, eğitim, tarım, dijital teknoloji alanlarında iş birliği yapılabileceğine dikkat çeken Innes-Brown, Türkiye’nin müteahhitlik hizmeti ihraç ettiğini ve Avustralya’nın bu konuda potansiyel taşıdığını aktardı. Innes-Brown, üçüncü ülkelere, özellikle de bölge ülkelerine ve Afrika ülkelerine, birlikte yatırım yapmanın mümkün olduğuna da dikkat çekti. Innes-Brown, Türk öğrencilerin Avustralya’ya ilgisi olduğuna işaret etti ve iki ülke üniversitelerinin ortak çalışmalar yaptığını anlattı. 

Ardından Avustralya Ticaret, İş Birliği ve Yatırım Fırsatları başlıklı bir panel düzenlendi. Panelde Sidney Ticaret Ataşesi Selçuk Bozok ve Melburn Ticaret Ataşesi Tayfun Kılıç Avustralya ekonomisi hakkında ayrıntılı bir sunum yaptı. Sidney Ticaret Ataşesi Selçuk Bozok, Avustralya’nın dünyanın ilk 20 ekonomisi içinde olduğunu ve ekonomisinin büyüklüğünün 1.36 trilyon dolara ulaştığını söyledi. Ülkedeki en büyük sektörün madencilik olduğunu ve ekonominin yüzde 10,3’ünü oluşturduğunu belirten Bozok, 25.7 milyonluk nüfus içinde 150 bin Türk yaşadığını kaydetti. Bozok, altında ve demirde dünyanın en büyük rezervine sahip olan ülkenin 1992’den beri kesintisiz büyüdüğünü ancak 2020’de pandemi etkisiyle yüzde 2,4 küçüldüğünü anlattı. Bozok, Avustralya’nın ihracatının yüzde 40’ını Çin’e ve yüzde 12’sini Japonya’ya yaptığını belirtirken ithalatında ise Çin’in yüzde 29, ABD’nin yüzde 11,7 ve Japonya’nın yüzde 6 payı olduğunu ekledi. 

Melburn Ticaret Ataşesi Tayfun Kılıç ise iki ülke arasında potansiyel sektörlere ve hangi alanlarda iş birliği yapılabileceği konusunda bilgiler verdi. Kılıç, Avustralya’da özellikle demir-çelik, inşaat, temizlik ürünleri, iklimlendirme cihazları alanında büyük potansiyel barındırdığını dile getirdi. Avustralya’da 800 milyar dolarlık dış yatırım olduğunu belirten Kılıç, Avustralya’nın Türkiye’de 700 milyon dolar yatırımı olduğunu açıkladı. 

Sonrasında İSO AB ve Uluslararası İlişkiler Şubesi Müdür Yardımcısı Mehmet Akif Meral’in moderatörlüğünde Avustralya’da İş Yapan Firma Deneyimleri başlıklı bir panel düzenlendi. Panelde DEİK Türkiye-Avustralya İş Konseyi Başkanı Mustafa Mertcan, Venn Energy Kurucu Ortak Müren Güler ve Sleep Craft Genel Müdür İbrahim Şahin, Avustralya pazarında yaşadıkları tecrübeleri dinleyicilere aktarıldı. Dinleyicilerden gelen sorular panelistler tarafından yanıtlandı. 

Avustralya Ekonomisi, Dış Ticaretimiz ve Sektörel Fırsatlar (29 Nisan 2021) Attach